Over Ons

Scouting Nunspeet

Onze groep is een samenvoeging van de groepen Bram IJzerman en Guithégro uit Nunspeet.
Sinds 2010 zijn we samen verder gegaan onder de naam Scouting Nunspeet.

Bijna elke zaterdag zijn ze allemaal in Bram’s Troephuis of op locatie Guithégro te vinden, waar ze hun scoutingspel spelen. Informatie over de speltakken vind je ook op deze website.

Naast de clubhuizen beheren de stichting(en) nog een tweetal kampeerterreinen. Eén nabij het clubhuis Guithégro en één aan de Van Petersom Ramringweg: ‘t Zwarte Veldje. Dit terrein wordt voor diverse scoutingactiviteiten van de groep en regio gebruikt. Daarnaast wordt dit terrein voornamelijk verhuurd aan andere scoutinggroepen en verenigingen. Jaarlijks vindt hier het PiKaNu (Pinksterkamp Nunspeet) plaats, voor ca. 200 scouts in de leeftijd van 11 tot 14 jaar uit het district Noord Veluwe/Flevoland. De laatste jaren is het PiKaNu met groot succes georganiseerd door Scouting Nunspeet.

Bram IJzerman

Een van de vele scoutinggroepen in Nederland is de Bram IJzermangroep in Nunspeet. De Bram IJzermangroep is opgericht in 1931. Na vele behuizingen pachtte de groep een terrein aan de Zandenboslaan. Het eerste Troephuis zag er weliswaar anders uit dan het huidige, maar legde wel de basis voor het huidige Troephuis.

Onze groep en Troephuis zijn genoemd naar Bram IJzerman, een Nunspeetse scout die in de Tweede Wereldoorlog is gefusilleerd door de Duitsers. Mede daarom assisteert de Bram IJzermangroep elk jaar bij de dodenherdenking op de nieuwe begraafplaats, waar ook Bram IJzerman begraven ligt tussen de andere oorlogsslachtoffers.

Guithégro

De naam Guithégro komt voort uit de oprichting van de padvindstersvereniging voor meisjesspeltakken in Nunspeet.

Toen Lord Baden-Powell, in het begin van de vorige eeuw, het Spel van Verkennen had uitgedacht en hij op Brownsey-Island zijn eerste kamp had gedraaid met de eerste troep verkenners, bleek al gauw dat de padvinderij niet alleen aansloeg bij de jongens. Zijn vrouw Lady Baden-Powell,past het spel aan en zo gebeurde het dat vóór 1916 de eerste groepen padvindsters in Nederland werden opgericht. In 1916 werden de Meisjesgezellen verenigd in het NPG: het Nederlands Padvinsters Gilde.

Reeds in 1930 gingen de Nunspeetse Verkenners van start. Akela Kaptein was bij de welpen al gauw de Akela. Dat was nog in de tijd dat zij samen met juffrouw de Groot een kindertehuis exploiteerde. Een zuster van deze juffrouw de Groot, Thea de Groot kwam zo in contact met de padvinderij. Zij wist van aanpakken en in 1933 liepen ook de eerste padvindsters door Nunspeet.

Deze eerste leidster de Guido, werd geassisteerd door mejuffrouw A. Dorlas, later mevrouw Sonneveld genaamd, die vrij kort na de oprichting van het padvindstersvendel een jongere speltak: de kabouterkring begon. Oehoe (mevrouw Dorlas haar naam bij de kabouters) bedacht ook de naam van de groep: GUITHÉGRO genoemd naar de oprichtster, GUIdo THEa (de) GROot.

Vanaf 1933 tot 2010 was Guithégro een zelfstandige (meisjes) scoutinggroep. Na het samengaan met de Bram IJzerman groep in 2010 zijn de twee groepen opgegaan in Scouting Nunspeet. Op spellokatie Guithégro word door de Welpen (meisjes) en Scouts elke zaterdag het scoutingspel gespeeld.

(lees verder bij geschiedenis……)