Scouting vroeger

Baden Powell

In 1907 is scouting in Engeland begonnen onder leiding van Lord Baden-Powell of Gilwell.Baden Powell

Het door hem geschreven boek “Verkennen voor jongens” werd al snel ook in ons land bekend. In 1910 werden de eerste Nederlandse padvindersgroepen in Den Haag en Amsterdam opgericht. Vroeger heette het Padvinderij, maar tegenwoordig noemen we het Scouting.

Agnes Baden-Powell was een zus van Baden-Powell en mede-bedenker van Scouting voor meisjes. In 1910 starten zij met Gidsen / Padvinsters voor meisjes van 12 tot 17 jaar en in 1914 voor jongere meisjes de kabouters.

Zij werd in 1910 de eerste voorzitter van de “Girl Guides” in de UK. Zij trad als voorzitter af in 1916 en werd vervangen door Olave Baden-Powel, de vrouw van Lord Baden-Powell. Ze bleef aan als ondervoorzitter tot haar dood.

Er is veel veranderd sinds Lord Baden Powell Scouting oprichtte in 1907.

Tegenwoordig is Scouting Nederland de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van het land met 90.000 jeugdleden en 30.000 vrijwilligers. Er zijn in Nederland ongeveer 1100 Scoutinggroepen. Scouting biedt kinderen en jongeren een plezierige vrijetijdsbesteding. Samenwerken, avontuur, respect voor elkaar en de leefomgeving, zelfstandigheid en ontplooiing zijn hierbij centrale thema’s. De activiteiten zijn erop gericht dat, naarmate de kinderen ouder worden, de begeleiding afneemt en hun zelfstandigheid toeneemt. Koningin Máxima is beschermvrouwe van Scouting Nederland. Wereldwijd telt Scouting 38 miljoen leden en bestaat al meer dan 100 jaar.

Geschiedenis Bram IJzerman groep en Guithégro is in de maak, zodra er meer beschikbaar is zal dit worden geplaatst.

Laatste geschiedenis update’s:

[rssinpage rssfeed=’http://scoutingnunspeet.nl/category/geschiedenis/feed’]