Speltakken

Een speltak is de benaming die Scouting in Nederland gebruikt om een leeftijdsklasse aan te geven waarin scoutingactiviteiten worden ondernomen. Naast een leeftijdscategorie, geeft het ook aan – met name bij de jongere speltakken (t/m 10 jaar) – vanuit welke fantasiewereld het thema gebruikt wordt om de activiteiten voor kinderen aan te koppelen. Bij de jongere speltakken verbeeldt de leiding een van de themafiguren uit het betreffende verhaal en gebruikt doorgaans de betreffende naam als aanspreektitel. De scouting-leeftijdscategorieën overlappen elkaar, omdat het in Scouting gebruikelijk is uit te gaan van het ontwikkelingsstadium van het kind.

Van-bevers-tot-roverscouts-def-1024x7161

Bevers (5-7 jaar) blijven dichtbij huis en spelen veel en vrij. In het dorp Hotsjietonia, het dorp waar stuiter speelt, is genoeg te beleven.

Welpen, jongens en meisjes (7-11 jaar) gaan op avontuur in een fantasiewereld: de Rimboe van Mowgli (uit het Jungleboek), die ruimte biedt aan hun fantasie. Toch leren ze al spelend aardig wat over de wereld van alledag.

Scouts & Verkenners (10-15 jaar) trekken er op uit in de echte wereld. Het buitenleven trekt steeds meer. De maatschappij wordt verkend. Scouts leren spelenderwijs hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Explorers (15-17 jaar) maken hun eigen avontuur. Vaak letterlijk over de grens. De wereld ligt aan hun voeten.

Van 18 tot 21 jaar kun je tenslotte je talenten verder ontwikkelen bij de Jongerentak (Stanley Stam). Zonder leiding natuurlijk. Een volwassen expeditie.

Highlanders (21+ jaar, plusscouts) zijn alle leden die geen vaste functie hebben binnen Scouting, maar wel lid zijn van Scouting. Als Highlanders help je bijvoorbeeld regelmatig bij uitdagende activiteiten of evenementen.

Promo Scouting:

Speltak: